Kristien Lindemans zalig duurzaam ondernemerschap sales copywriting brainstorm improvisatie

“In wat we aangenaam vinden, zijn we geniaal.”

Succesvol groeien vanuit je comfortzone, dat is zalig duurzaam ondernemerschap

Die uitspraak…

… verwoordt volledig hoe ik naar ondernemen kijk. Al heeft het behoorlijk wat bleiten, kop tegen de muur en ‘waarom doe ik dit toch?’-twijfel gekost voor ik zover was. Voor ik begreep dat je plek vinden als ondernemer niets te maken heeft met het najagen van elke rage of uitdaging. Dat succes vaker schuilt in de juiste vragen stellen en dicht bij jezelf blijven.

Dat hele parcours vormde de inspiratie voor een voorstelling die ik met veel goesting ga vertellen op events of tijdens workshops van collega-ondernemers. De ‘korte’ versie lees je alvast hieronder.

In 2020 startte ik na 15 jaar onderwijs als leerkracht Nederlands en Engels mijn eigen zaak. En niet zomaar eentje, met OHNE Ternat opende ik een verpakkingsvrije winkel in Sint-Katherina-Lombeek. Specialiteit van het huis? Kraakverse producten aanbieden uit de korte keten.

Kortom, qua ondernemerschap leek het voor heel wat buitenstaanders dat ik een viervoudig verkeerde keuze maakte:

! een fysieke zaak (lees: hoge kostenstructuur)

! in het hol van Pluto (Sint-Katherina-quoi?)

! met een loodzware back office (voeding + vers = potentieel gigantische verliezen)

! met als kernwaarde duurzaamheid (schuldgevoel, te duur, raar, niks voor mij, mogen we dan niks meer zoals vroeger,…)

 

Maar -gelukkig maar- OHNE Ternat werd én is een succesverhaal.

Waarom het wel lukte?

Hier en daar wat geluk (zoals elke succesvolle onderneming), een fenomenaal team (een coöperatieve vennootschap en pure passie van flexi tot zaakvoerder) én een bedrijfsplan dat vanaf dag 1 werd geënt op duurzaamheid, flexibiliteit en talent voor improvisatie.

​Retail is detail, aldus de boutade, en niets is minder waar. In een sector die met een rotvaart voorbijraast, is het cruciaal om zelf rust en overzicht te kunnen inbouwen en toch on top of your game te blijven.

En precies om dat te kunnen doen bouwde ik de afgelopen jaren aan een steeds steviger fundament dat de garantie biedt om resoluut te kiezen voor duurzame retail. Uiteraard in de productkeuzes die gemaakt worden in de winkel, maar duurzaamheid als ondernemer is zoveel meer dan kiezen voor een product met een lage ecologische voetafdruk.

Minstens zo belangrijk is het uitbouwen van relaties met klanten en leveranciers, de omgang met personeelsleden en collega’s in de sector én -last but nog least- in het creëren van een duurzaam ondernemerschap voor mezelf als zaakvoerder.

​Dat duurzaam denkwerk herhaal ik voor mezelf elk kwartaal en het resulteert in concrete doelen en plannen die veel meer doen dan ervoor zorgen ‘dat de winkel open kan blijven’. Het creëert ademruimte, triggert mijn creativiteit en taalliefde en zorgt er rechtstreeks voor dat duurzaam ondernemen niet louter een mooie droom is, maar een winstgevende realiteit. Ik doopte het mijn ‘duurzaamzalig’ plekje.

Na een waanzinnige start tijdens corona en een jaar van slikken en snoeien tijdens de crisis, is het fijn om hier te zijn. Het ruikt hier naar versgebakken brood en pure chocolade. Er wordt hard gewerkt en zeker even hard gelachen. Op deze plek geloven we dat die mannen van Reef in de 90’s gelijk hadden “kindness is no weakness”. Er staat nog een cd-speler op deze heerlijke plek, waar je Pearl Jam en dEUS kan horen in een mix met Taylor Swift. En heel deze plek ademt humor en taal.

En dat is precies wat ik jou ook toewens: een duurzame, winstgevende basis die goesting geeft om te blijven ondernemen. Het zou me een eer zijn om samen met jou, voor jou zo’n plek te mogen creëren.

Warme groet,

Kristien